Cykelrytter i bjerge

Guide: Hvad er rullemodstand?

Når man taler om dæk til racercyel falder snakken tit på rullemodstand. Men hvad er rullemodstand, og hvad har det din fart og komfort på cyklen at gøre?

Du har sikkert bemærket, at mange taler om rullemodstand – og at det gælder om at have et dæk med lav rullemodstand, fordi det er her man kan optimere sin fart?

Indenfor landevejscykling gælder det om, at cykeldæk ruller så let og uhindret som muligt. På den måde kan cykelrytteren begrænse den kraft han bruger på at drive sig selv fremad – og udnytte sine kræfter så effektivt som muligt.

[PFV query=”Vredestein|Superiore” feed=”https://www.partner-ads.com/dk/feed_udlaes2.php?partnerid=19842&bannerid=16446&feedid=2″ sorting=”” template=”template-large.tpl” newlineafter=”1″ limit=”1″ exclude=”23″ buttoncolor=”00c24f” buttonbordercolor=”00c24f”]

Den korte version: Rullemodstand er den energi, der går tabt, når et cykeldæk roterer rundt på en overflade – fx en asfaltvej eller et mtb-spor i skoven. Årsagen til energitabet, er den deformation der opstår i dækket, når det er i kontakt med underlaget.

Et dæk kan have enten høj eller lav rullemodstand, og sidste nævnte er selvfølgelig det, vi ønsker.

Hvordan opnår man lav rullemodstand?

Der er mange ting der kan påvirke rullemodstand.

Hvis man skal se på cykeldæk, så er det Ifølge den tyske dækproducent Schwalbe følgende, som påvirker rullemodstanden:

  • Dæktryk
  • Dækkets diameter
  • Dækkets bredde
  • Dækkets konstruktion
  • Dækkets mønster (Især gravel og mountainbike)

På en helt glat overflade gælder følgende: Jo højere dæktrykket er, jo ringere er dækkets evne til at deformere og så forhøjes rullemodstanden. Det taler for, at det er vigtigt at køre med det korrekte dæktryk.

Dæk med en mindre diameter har en højere rullemodstand med det samme dæktryk, fordi dækdeformationen er forholdsmæssigt større. Dækket er fladt mere og er “mindre rundt”.

[PFV query=”Michelin|power” feed=”https://www.partner-ads.com/dk/feed_udlaes2.php?partnerid=19842&bannerid=16446&feedid=2″ sorting=”” template=”template-large.tpl” newlineafter=”1″ limit=”1″ exclude=”23″ buttoncolor=”00c24f” buttonbordercolor=”00c24f”]

Brede dæk ruller bedre

Bredere dæk ruller bedre end smallere dæk. Denne udtalelse har længe givet anledning til skepsis, men det er noget om snakken. I følge Schwalbe deformerer et bredt dæk med samme dæktryk bedre end et smalt dæk.

Alting er dog ikke sort hvidt. Smalle dæk bruges dog stadigvæk og ofte med et højt dæktryk, som gør dem mere aerodynamiske – men meget mindre komfortable at køre på.

Med smalle dæk menes der alt under 23 mm og brede dæk er så 25 mm og derover.

Dækkets opbygning og konstruktion har også noget at sige

Naturligvis påvirker dækkets konstruktion også rullemodstanden. Jo mere smidigt cykeldækket er desto bedre. Smidigheden i et cykeldæk angives med TPI (treads per inch) som er dækkets karkasse og jo mere smidig karkassen er, jo lettere kan dækket deformeres.

Smidighed afhænger selvfølgelig også af mængden af materialer brugt i dækket samt dækkets gummiblanding.

Bliv klogere på dæk til racercykel: Læs i vores artikel her

Hvordan finder man et racerdæk med lav rullemodstand?

Generelt er dækproducenter og forhandlere gode til at skrive, at et givent dæk har en lav rullemodstand. Det er dog en god idé at læne sig op af de guide lines som Schwalbe opstiller.

[PFV query=”Continental |grand prix 5000″ feed=”https://www.partner-ads.com/dk/feed_udlaes2.php?partnerid=19842&bannerid=16446&feedid=2″ sorting=”” template=”template-large.tpl” newlineafter=”1″ limit=”1″ exclude=”23″ buttoncolor=”00c24f” buttonbordercolor=”00c24f”]

Det kan være svært entydigt at udråbe et racerdæk til at have lav rullemodstand, for som vi har gennemgået i denne artikel defineres rullemodstand på baggrund af flere ting herunder dæktryk. Men som vi har skitseret, er forudsætningerne for lav rullemodstand til stede i et dæk med høj TPI fordi, smidigheden kort sagt øger dækkets evne til at deformere.

Du kan derudover vælge et cykeldæk der er 25 millimeter eller bredere. Det kan være 28 eller endda 30. Som en vigtig parameter bør dæktrykket være korrekt. Hovedparten af cykeldæk kommer med et anbefalet dæktryk påtrykt på selve dækket. Det er et godt udgangspunkt at følge.

Noget af indholdet i denne artikel har fundet inspiration i Scwalbes artikel om Rullemodstand